“Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar een trendstudie,” zo verdedigt Adriaan Krans zijn rapport Trends in juridische commerciële dienstverlening dat hij voor Boer & Croon uitvoerde. Krans noemt de werkwijze degelijk, en de bevindingen solide. Dat in weerwil van reacties van enkele advocatenkantoren, die kritiek hebben geuit op het onderzoek.
Krans beaamt wel dat de termen fee earners en advocatenin de onderzoeksverantwoording door elkaar zijn gebruikt. “Dit doet echter niet af aan het feit dat alle deelnemende kantoren voldoen aan het criterium van tenminste honderd advocaten en/of onderdeel van een internationale partnership, exclusief internationaal samenwerkingsverband. Alle deelnemers voldoen daaraan, zowel als het gaat om aantal fee earners, als om aantal advocaten,” legt Krans uit.
Veel kantoren herkennen wel de grote lijnen van het rapport – “geen eye opener” – maar hebben wel het nodige aan te merken op het wetenschappelijke gehalte en de onderzoeksmethodiek. Een groot Zuidas kantoor dat niet deelnam, reageert nogal sterk: “Als ik dit lees, dan voel ik me gefopt.”
Bij de kantoren blijkt vooral onduidelijkheid te bestaan over de graad van specialisatie van de door Boer & Croon ondervraagde juridische adviseurs. Verder stellen ze dat onvoldoende duidelijk is of het gaat om bedrijven die veel of weinig internationale transacties doen.
Nyenrode Business University verbond zijn naam aan het onderzoek. Frank Kwakman, die een inleiding schreef voor het rapport, was echter slechts gesprekspartner betreffende het kader van het onderzoek van Boer & Croon. Hij had geen inhoudelijke bemoeienis met het rapport, maar onderschrijft de conclusies.
Krans, zelf ook aan Nyenrode verbonden, vindt het jammer dat er veel aandacht is gegaan naar de verschillen in perceptie over de redelijkheid van de tarieven tussen advocaat en de bedrijfsjuristen. Veel kantoren zeggen zich nu juist in die bevinding niet te herkennen. “We hebben de trend gesignaleerd dat de vraag- en aanbodzijde niet op elkaar aansluiten. Jammer dat de nadruk in de media zo op de tarieven is komen te liggen, terwijl wij in ons rapport ook duidelijk aangeven dat je op dit punt moet oppassen met conclusies. Zo is er een bepaalde wenselijkheid van antwoorden mogelijk. Verder zegt de perceptie van een tarief nog niets over werkelijk betaalde tarieven. Doel is en blijft trends aan te geven, en wij menen daaraan een serieuze bijdrage te hebben geleverd.”
De opdrachtgever van het onderzoek, Eversheds Faasen, maakte vorige week bekend dat het zelf in de consultancybusiness stapt. Eversheds Consultancy wil bedrijfsjuridische afdelingen van advies dienen op het vlak van compliance, ethics, contract management en de wijze waarop de bedrijfsjurist met de juridische toeleveranciers omgaat.