In een serie artikelen besteden we aandacht aan het veranderende landschap van de juridische dienstverlening, vooral in relatie tot de advocatuur en bedrijfsjuristen. Rechtsbijstandverzekeraars, bedrijfsjuristen, Legal Process Outsourcing, gerechtsdeurwaarders en de aanstaande verhoging van de competentiegrens passeren de revue. Hier deel II: Legal Process Outsourcing, gerechtsdeurwaarders en heroriëntering juridische markt.
Een steeds belangrijkere rol spelen de Legal Process Outsourcers (LPO’s) en corporate houskeeping firms, die paralegals als flexkrachten inzetten bij de bedrijven. De bedrijfsjurist richt zijn aandacht dankzij LPO’s nu vaker op het interessantere, gespecialiseerde werk, dat voorheen wegens tijdgebrek nog wel eens naar de advocaat ging. Tussen advocaat en in-house counsel zat lange tijd niets. Door de inzet van deze ingehuurde flexkrachten, krijgt hij tijd om dit weer vaker zelf te doen.
In-house advocaten en hooggekwalificeerde juristen kunnen door de komst van de juridische euroshoppers of corporate housekeepers die het simpele of saaie werk voor hun rekening nemen, ook betere carrièreperspectieven geboden worden, omdat hun werk op de bedrijfsjuridische afdeling interessanter en uitdagender wordt. Kennis blijft zo langer binnen het bedrijf. Echter, het hooggespecialiseerd werk dat niet zo vaak voorkomt en waarvan het niet direct nodig is om die kennis in huis te hebben, zoals bij een fusie of overname, wordt wel uitbesteed aan de externe advocaat.
De macht is tijdens de crisis verschoven naar de bedrijfsjurist die nu strakkere zakelijke afspraken maakt, lagere tarieven wil en vaker eist dat een deel van het werk gedaan wordt door een LPO. Waar gemakzuchtige in-house counsels nu nog bij het gunnen van de klus genoegen nemen met een korting, zal in de toekomst meer efficiëntie van de advocaat geëist worden om de kosten te drukken. De counsel zal vaker eisen dat de klus wordt opgesplitst en het bulkwerk door derden wordt gedaan, en niet door het advocatenkantoor die zijn stagiaires en medewerkers aan het werk wil houden.
Gerechtsdeurwaarders
Het totale aantal gerechtsdeurwaarders bij de zes grootste deurwaarderskantoren, GGN, Flanderijn, Groenewegen & Partners AGC is verminderd over 2010. Waar begin vorig jaar er 301 (kandidaat)gerechtsdeurwaarders werden geteld, zijn dat er nu 294 (1 januari 2011). De verhoging van de competentiegrens zal geen significant verschil brengen in de beroepsgroep en de manier van werken, verwacht de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders.
Heroriëntering in de juridische markt
Door de nieuwe spelers aan de onderkant van de markt voor juridische dienstverlening, en ook het verwachte aantrekken van de economie, is de markt als geheel bezig met een brede heroriëntatie, waarin nog niet alle spelers hun plek hebben gevonden. Wie doet wat? Dat is de vraag die zowel de advocaat, in-house counsel, LPO en corporate housekeeping firms nu bezighoudt.
Vorig jaar was de definitieve doorbraak van wat wel de juridische euroshoppers worden genoemd. Pioniers als Legadex en Legallegion met kennis van de juridische wereld voortgekomen uit de advocatuur of recruitment, stapten in een markt die enkele jaren geleden op een waarde van maar liefst 4 miljard euro werd geschat. Dat zou dan onder meer juridisch werk zijn dat blijft liggen, onder andere omdat advocaten door velen te duur worden gevonden.
Deze know-how providers of juridische informatiemanagers worden snel volwassen en leveren inmiddels een breed palet aan diensten in het gebied waar advocatuur, cliënt en de bedrijfsjuridische afdeling elkaar ontmoeten. Contract drafting, inrichten van datarooms, corporate housekeeping en contractmanagement zijn hier enkele voorbeelden van. Een advocaat of academisch opgeleide jurist is hier te duur voor en die doet dat werk met tegenzin. Bovendien: de cliënt betaalt deze dure krachten ook niet graag.
Waar tijdens de crisis duimendraaiende advocaten nog bij de cliënt werden gestationeerd, zorgt de aantrekkende transactiemarkt er in de laatste helft van vorig jaar voor dat deze (dure) secondments van de advocatenkantoren vertrekken en weer doen waar ze voor opgeleid zijn: het zware juridische werk.
De euroshoppers nemen ondertussen vrijgekomen plekken in rap tempo in, en zullen deze niet meer afstaan. De kennis die ze in-house opdoen met hun juridisch informatiemanagement verschaft ze tevens een sterke kennispositie bij de cliënt, begrijpen hun business, systemen, organisatie en processen steeds beter, waardoor ze ook gevraagd worden om voorbereidend werk op zich te nemen bij bijvoorbeeld herstructureringen, fusies of overnames. Of ze nemen zaken als de post merger integration voor hun rekening nemen als de advocaat klaar is.
Hier zijn de housekeeping firms niet primair concurrentie voor de advocatuur, maar een aanvulling daarop. De informatie die ze aan de advocaat kan leveren moet vooral betrouwbaar zijn, opdat deze op zijn beurt beter (maat)werk kan leveren.