De website Corporette, ‘a fashion and lifestyle blog for overachieving chicks’, geeft in een artikel tien (ook voor jongens bruikbare) tips voor studenten die een zomerstage hebben gelopen bij een bedrijf. Een voorbeeld: stuur je afscheids- cq terugkeermail nooit aan alle medewerkers van het bedrijf. “All you do is make yourself seem selfimportant and lacking in discrimination.”
Zolang je ergens werkt:
- 1. Laat mensen weten dat je laatste dag eraan zit te komen en doe je best om samen met andere zomerstagiaires iets van een afscheid te organiseren – lunch of gezamenlijk koffiedrinken;
- 2. Stel vast of je gedurende je laatste studiejaar tijd hebt om voor het bedrijf wilt werken, en biedt dit aan tijdens koffie of lunch;
- 3. Geef samen met de andere zomerstagiaires een cadeautje aan de secretaresses en HRM-mensen. Bloemen zijn goed, beter is een tegoedbon voor de sauna of spa;
- 4. Probeer op je laatste dag voor een persoonlijk afscheid even binnen te lopen bij diegenen met wie je nauwst hebt samengewerkt. Wissel, als het mogelijk is, e-mailadressen uit;
- 5. Ga slim om met netwerksites. Je kunt wel een netwerkconnectie aanleggen met andere zomerstagiaires, maar vraag niet om een Linked In-connectie met superieuren;
- 6. Blijf in contact met collega’s die je aardig vond. Vraag advies, en laat ze weten hoe het met jou gaat. Mensen met 1 a 2 jaar werkervaring kunnen – tegen de tijd dat jij ergens gaat werken – gegroeid zijn in de organisatie;
- 7. Blijft door middel van e-mailallerts op de hoogte van de projecten waaraan je hebt gewerkt. Is de deal doorgegaan? Is de zaak geschikt? Blijf ook op de hoogte van nieuws over het bedrijf. Het geeft je een makkelijke ingang om weer contact te leggen;
- 8. Laat je niet negatief uit over je stage-ervaringen. Het bedrijf staat op je CV, en je wilt niet bijdragen aan een negatief beeld van het bedrijf.
Als je er terugkeert:
- 9. Stuur een e-mail aan de mensen met wie je eerder hebt gewerkt. Bepaalde personen kun je vragen of ze nog mooie projecten voor je hebben liggen;
- 10. Stuur nooit e-mails aan alle werknemers in het bedrijf. “THIS IS NOT YOU. DO NOT DO THIS.”