September 2005 begon op de Leidse Rechtenfaculteit de pilot podcasts. Nu, drie jaar later, zijn ze niet meer weg te denken. “De studenten reageren zeer positief op de podcasts. Ze zijn vooral te spreken over de eenvoudige manier waarop ze snel een extra ingang op de stof kunnen krijgen,” zegt mr. Jeroen Leijen, Programmacoördinator ICT & Onderwijs van Faculteit der Rechtsgeleerdheid in Leiden.
De podcasts worden aan de faculteit ingezet als aanvulling op het reguliere onderwijs. “Facultatief voor de studenten, maar ook voor docenten. Alleen docenten die daar zelf mee willen werken, maken de podcasts.” Voor de studenten is het geen verplichte stof, maar de betrokken docenten komen er natuurlijk wel op terug tijdens hun hoorcolleges en werkgroepen.
Het gaat telkens om korte podcasts die een leerstuk inleiden, nader toelichten of illustreren. Ook zijn er meer opiniërende podcasts. “We maken geen dus geen podcasts met opnames van integrale hoorcolleges.” In die zin hebben de podcasts dus niet voor een verandering van het onderwijs gezorgd. Studenten volgen de hoorcolleges als vanouds.
Wel geven de podcasts het onderwijs iets extra’s. De docent gebruikt ze als aanvulling op de colleges en wil de studenten iets geven dat ze thuis, in de trein of waar dan ook kunnen beluisteren. “De insteek is telkens, zoals gezegd, meer gericht op toelichting en achtergrond. Vaak wordt ook een verbinding met de actualiteit gezocht. Dat maakt een juridisch leerstuk ineens veel levendiger en betekenisvoller voor studenten. Juist de verbinding met de actualiteit wordt zeer gewaardeerd.”