Rechtenstudenten willen goede primaire arbeidsvoorwaarden, maar ook een aansprekende bedrijfscultuur, flexibele werktijden en aandacht voor het privéleven. Weer anderen willen scheiding van werk en privé: zij nemen liever geen werk mee naar huis en willen ’s avonds en in het weekend vrij. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Imago Blauwdruk Arbeidsmarkt Juristen van Blauw Research dat op 13 mei is gepresenteerd. Overheid en advocatenkantoren zijn het populairst als mogelijke werkgevers.
In totaal hebben 571 rechtenstudenten aan het onderzoek deelgenomen. De studenten zitten in de laatste twee jaar van hun studie en moeten enige interesse hebben voor een baan in de juridische dienstverlening.
De overheid wordt nog altijd het meest overwogen als potentiële werkgever en heeft de beste voorkeurspositie. Toch loopt de populariteit terug: studenten geven minder vaak dan voorheen de voorkeur aan een baan als jurist bij de overheid. “Waar de overheid in voorgaande jaren qua sollicitatie-intentie nog met kop en schouders boven andere werkgevers uitstak, is de intentie onder studenten dit jaar gehalveerd ten opzichte van 2007 en daarmee vergelijkbaar met die van veel advocatenkantoren,” stellen de onderzoekers.
Blauw deed ook onderzoek naar de spontane naamsbekendheid van advocatenkantoren. Die is het afgelopen jaar niet tot amper verbeterd. Opvallend is de daling van het aantal kantoren dat topstudenten (cijfergemiddelde 8, of een 7,5, ambitieus en actief binnen studie of met een buitenlandse stage) spontaan weten te noemen. In 2007 waren dat er nog 7,1, in 2008 is dat gedaald naar 6,3. Kantoren die al enige jaren de markt domineren op het gebied van bekendheid zijn vooral Loyens & Loeff en De Brauw Blackstone Westbroek.
Wervingsactiviteiten
Gevraagd naar de meest informatieve wervingsactiviteiten stellen de studenten dat dat de studentstage is. Inhousedagen worden steeds minder informatief bevonden en van workshops stelt slechts één op de zeven dat deze informatief zijn.
De conclusie van Blauw luidt dat het de juridische branche als geheel niet goed genoeg lukt om zichzelf op een vernieuwende wijze te profileren om zo meer aansluiting te vinden bij de wensen en behoeften van het arbeidspotentieel. “Nog meer aandacht voor een mix tussen primaire arbeidsvoorwaarden enerzijds en meer zachtere aspecten anderzijds (informele bedrijfscultuur, uitdagend en gevarieerd werk, goede balans werk-privé, red.) is absoluut noodzakelijk om de strijd om de student te winnen.”
Gouden Spreekbuis
De onderzoeksresultaten werden gepresenteerd op een seminar van Blauw Research. Vast onderdeel op dit seminar is de uitreiking van de Gouden Spreekbuis. Deze prijs wordt uitgereikt aan het kantoor dat de beste ontwikkeling heeft doorgemaakt in bekendheid, imago en voorkeurspositie onder potentiële medewerkers. Ook absolute scores op deze aspecten tellen mee.
De genomineerden waren Boekel De Nerée, Simmons & Simmons en NautaDutilh. Zij kwamen goed uit de bus omdat ze onder andere een sterk en goed ingevuld imago hebben, een hoge (en stijgende) voorkeurspositie genieten en omdat de absolute voorkeurspositie is gestegen. Nauta ging er uiteindelijk met de prijs vandoor.