Christ’l Dullaert Le Tableau |
Zelf ben ik sinds een paar weken de trotse bezitter van een iPhone, een cadeautje uit de VS. Prachtig ding: bellen, navigeren, sms, e-mail, iPod, spelletjes en video’s. Kortom, alles binnen vingerbereik. Ik weet nu ook pas echt wat een podcast is, ook al had ik er al veel over gelezen. Maar degenen die al een Blackberry hebben, kennen de zegen of de vloek van dit soort apparaten: je bent altijd bereikbaar…
|
De ellende is dat dit soort apparaten een reactieve professional van je maken. Je reageert constant op alles wat binnenkomt. Maar is dat ook datgene waar je je die dag mee bezig moet houden?
Ik las laatst ergens dat mensen die twintig minuten per dag mediteren meer signalen uit de conversatie opvangen dan mensen die dat niet doen. Als je teveel reactief bezig bent met mails en telefoontjes, is de kans groot dat je ‘blinde vlekken’ in de communicatie gaat ontwikkelen.
Een mens moet de hoeveelheid informatie kunnen verwerken en daaruit de juiste acties destilleren. Dat zijn er soms maar drie per dag, bijvoorbeeld een goede klant bellen, een advies afmaken en een gesprek voeren met je secretaresse. Ik merk vaak dat als ik dergelijke voornemens niet direct aan het begin van de dag voltooi, dat het er dan de rest van de dag bij in schiet.
Jonkies
Voor jonge professionals is dit probleem wellicht nog actueler. Zij groeien op in een informatietijdperk en zij weten misschien ook daarom wel beter met grote hoeveelheden korte berichten om te gaan. Maar weten zij wel wat echt belangrijk is? Het gevaar dreigt dat zij menen dat het beantwoorden van mails en telefoontjes ‘het juiste werk’ is.
Echt luisteren is de beste acquisitie
Ook al beantwoordt u alle e-mails snel en efficiënt, er gaat niets boven een echt luisterend oor. Cliënten willen echte aandacht, zich begrepen voelen. Als u hen moet bellen vanuit de auto, excuseert u zich dan ook. Vaak genoeg hoor ik dat cliënten zich beledigd voelen als zij ‘slechts’ vanuit de auto gebeld worden of, nog erger, een sms’je krijgen. Ondanks alle moderne middelen, ervaart de cliënt dit toch als gebrek aan aandacht en als gebrek aan tijd om echt te luisteren.
Beter drie keer per dag echt geluisterd, dan twintig keer een mail beantwoord. Ofwel: beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.
Christ’l Dullaert, Le Tableau