Ebbinge Campus geeft in deze serie sollicitatietips. Hun netwerk van academisch toptalent bestaat sinds 1988. Ze helpen kandidaten met het maken van de keuze voor hun eerste baan. Zo ook voor juridisch talent dat op zoek is naar de beste start van hun loopbaan. Dit keer deel 6: assessments.
Bij de zoektocht naar een studentstage of een eerste baan horen vragen als: wat past het beste bij mij, en wat moet je gaan doen? De procedure voor een studentstage bestaat meestal uit een papieren selectie en één sollicitatiegesprek. De procedure voor een echte baan is uitgebreider. Verschillende kantoren hebben dan als onderdeel van hun sollicitatieproces een assessment.
Assessments
Assessments worden ook binnen de advocatuur steeds meer gebruikt om te komen tot een beoordeling van het potentieel van een kandidaat. Bij een assessment is het advies: Voorbereiden en nog eens voorbereiden. Lees je van tevoren goed in, zodat je weet wat je te wachten staat. Een aantal mogelijke onderdelen van een assessment zijn:
Case
Bij een case-oefening krijg je een heleboel informatie over een bepaalde situatie, met daaraan gekoppeld een aantal vragen. Je krijgt de tijd om een en ander voor te bereiden en eventuele oplossingen voor deze vragen te bedenken. Vervolgens ga je hierover in gesprek, of geef je een presentatie aan bijvoorbeeld een groep partners. Er zal bijvoorbeeld gekeken worden naar juridische en conceptuele vaardigheden. Ook wordt gekeken naar sociale vaardigheden, als bijvoorbeeld overtuigingskracht.
In je voorbereidingstijd is het zaak in een hoog tempo de informatie door te nemen. Maak hierbij aantekeningen bij de dingen die je zijn opgevallen. Cruciaal is het de hoofdpunten uit de informatie te filteren. Het gaat er namelijk om dat je de kern van het probleem te pakken hebt.
Bij het houden van je presentatie is het belangrijk dat je je toehoorders meeneemt in jouw denktrant. Laat dus zien wat voor jou de kernzaken en belangrijkste problemen zijn en leidt ze via die weg naar jouw oplossing. Maak eventueel gebruik van sheets of een flipover. Vanzelfsprekend zullen je toehoorders moeilijke vragen stellen en jouw oplossingen onder vuur nemen. Luister goed naar wat ze zeggen en probeer een discussie aan te gaan. Wijk hierbij niet van je eigen pad af, maar ben ook niet te star in je oplossing. Misschien dat ze echt met een goed argument komen.
Postbak
Tijdens de postbakoefening is het de bedoeling dat je een (fictieve) stapel post doorneemt en acties onderneemt. Ook bij deze oefening is weer sprake van een casus en krijg je een bepaalde functie in een bedrijf toegewezen. Zoals gezegd, voor deze oefening krijg je beperkt de tijd. Tijdsdruk speelt dan ook zeker mee, ook in je beoordeling.
De handigste aanpak is om eerst de verkregen informatie in vogelvlucht door te nemen. Hierbij verdeel je de post in belangrijke en minder of niet belangrijke zaken en in “urgent” en “niet urgent”. Ga ervan uit dat je altijd nog met onverwachte informatie geconfronteerd kunt worden. Zoals met veel assessment oefeningen is het een kwestie van je gezonde verstand gebruiken.
Rollenspel
In deze simulatie voer je een gesprek met een acteur (of beoordelaar) waarbij je een bepaalde case ‘naspeelt’. Over het algemeen krijg je een bepaalde rol of functie toegewezen en moet je een specifiek probleem oplossen met bijvoorbeeld een cliënt of een collega. Het is aan jou om het gesprek zodanig te voeren dat uiteindelijk een oplossing wordt gevonden waar beide partijen tevreden mee zijn. Tips hierbij zijn:
- vraag net zolang door totdat je het idee hebt dat je het echte probleem op tafel hebt;
- blijf rustig, de acteur of beoordelaar zal het je niet gemakkelijk maken;
- kom niet direct met een oplossing, maar luister goed naar het verhaal van de andere persoon.
Tijdens de simulatie wordt je beoordeeld op je gedrag. Naast het feit dat je je resultaat bereikt, is het dus ook erg belangrijk hoe je het gesprek voert en hoe je je opstelt in het gesprek. Ook hier geldt: hoe dichter je bij je eigen stijl blijft en hoe eerlijker je bent, des te objectiever het beeld dat je van jezelf neerzet.
Groepsdiscussie
Een groepsdiscussie doe je over het algemeen met andere kandidaten, die samen met jou het assessment doen. Van tevoren krijg je de tijd om de casus en bijbehorende vraagstukken door te lezen en na te denken over hoe jij een en ander zou oplossen. De casus is altijd zo geschreven dat er oplossingen gevonden moeten worden waar iedereen zich in kan vinden. Dat betekent dus over het algemeen compromissen sluiten.
Tijdens een groepsdiscussie is het belangrijk dat je een bijdrage levert aan het proces. Dit kan zowel inhoudelijk (je komt met creatieve ideeën en oplossingen) als procesmatig. Bij dit laatste neem je de taak op je het proces te structureren en te zorgen dat jullie in de gegeven tijd ook de oplossingen hebben kunnen vinden.
Overigens is het bij groepsdiscussies niet automatisch zo dat de voorzitter als beste uit de bus komt en dat je dus per se die rol moet vervullen. Het belangrijkste is dat je iets wezenlijks bijdraagt aan de groep, dat je naar anderen luistert en open staat voor hun gedachten en ideeën en dat je invloed hebt gehad op het proces.
Veel succes met je assessment! Bereid je goed voor, zorg dat je goed bent uitgerust en hou je hoofd koel…
Voor meer informatie over de werkwijze van Ebbinge Campus lees verder op www.ebbinge.nl/campus.