Overnames worden duurder betaald en strategische kopers trekken zich weinig aan van de kredietcrises. Dit zijn de conclusies van een onderzoek op basis van 625 Europese overnames vanaf 2001 uitgevoerd door Roland Berger Strategy Consultants.
Targets gezocht
Volgens Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger, wordt er gemiddeld 12 keer het bedrijfsresultaat betaald bij een overname. De prijs van overnames wordt onder andere opgedreven omdat er meer kopers zijn dan targets. Deze scheve verhouding is onder andere toe te wijzen aan strategische kopers. In tegenstelling tot investeringsmaatschappijen zijn strategische kopers minder afhankelijk van geleend geld en dus minder geraakt door de “credit crunch”.
Koopwoede
Volgens het onderzoek van Roland Berger was er korte tijd sprake van een afname in overnameprijzen, maar ligt het prijsniveau nu weer op dezelfde hoogte als voor de kredietcrises. De onderzoekers verwachten dat het een ‘seller’s market’ blijft.
Dure strategie
De onderzoekers noemen de strategische overnames van ABN Amro door het bankenconsortium en de overname van Borsa Italiana door London Stock Exchange als voorbeelden van prijsopdrijvende strategische overnames.
Groot, duur en duurder
Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat de omvang van bedrijven een rol lijkt te spelen bij de prijs-bedrijfsresultaatverhouding. “Gedurende de afgelopen jaren ligt de relatieve prijs van grote organisaties duidelijk hoger dan van kleine bedrijven,” zegt Van der Slot.