Op 1 januari 2011 veranderen de procedure en de voorschriften voor het indienen van een ondernemingsplan. Dat heeft de Commissie van deskundigen notariaat besloten, onder andere om het grote aantal verzoeken om aanvullende informatie terug te dringen. Om die reden is er ook een Checklist volledigheid Ondernemingsplan ontwikkeld.
Indieners van een ondernemingsplan zijn verplicht deze checklist af te vinken en als inhoudsopgave te gebruiken. De benodigde documenten dienen in de op de checklist vermelde volgorde te worden aangeleverd. Voorts dienen de prognoses van de resultaten, balans en liquiditeit voor vier jaren te worden verstrekt. Een andere belangrijke verandering is de verplichting het ondernemingsplan, inclusief bijlagen, niet alleen in drievoud op papier, maar ook elektronisch (via cvdn@bureauft.nl) aan te leveren.
De Commissie heeft verder besloten de doorlooptijd van de gehele procedure stringenter te gaan hanteren. Hierbij zijn onderstaande punten van belang:
1. Na het insturen van het ondernemingsplan (per post en elektronisch) en betaling van de kosten van advisering ontvangt de indiener een ontvangstbevestiging met vermelding van de ontvangstdatum. Binnen drie weken krijgt de indiener te horen of zijn ondernemingsplan compleet is, dan wel dat additionele informatie verlangd wordt.
2. In het geval de verstrekte informatie voldoende is voor ontvangt de indiener de bevestiging dat de onder 1 genoemde ontvangstdatum definitief is vastgesteld. Uiterlijk binnen drie maanden na deze datum zal de Commissie haar advies uitbrengen.
3. In het geval de verstrekte informatie niet voldoende is voor de beoordeling van het ondernemingsplan en de voorbereiding van het advies ontvangt de indiener bericht dat hij drie weken de tijd heeft zijn ondernemingsplan (op papier en elektronisch) aan te vullen.
4. Na ontvangst van de onder punt 3 genoemde aanvulling krijgt de indiener de bevestiging dat de datum van ontvangst van deze aanvulling als de definitieve ontvangstdatum van het ondernemingsplan is vastgesteld. Binnen drie maanden na deze datum zal de Commissie haar advies geven.
5. Het is niet uitgesloten dat tijdens de beoordeling van het ondernemingsplan en de voorbereiding van het advies vragen rijzen. De indiener ontvangt dan een vragenbrief met verzoek om een inhoudelijke aanvulling. Deze aanvulling dient binnen drie weken te worden verstrekt, zowel op papier als elektronisch. In verband met de wettelijk vastgestelde termijn is uitstel niet mogelijk.
6. Reacties alleen per email op brieven van de Commissie worden niet in behandeling genomen. U dient te allen tijde ook schriftelijk bericht te sturen (in drievoud).
7. Indieners van ondernemingsplannen moeten het plan compleet en op de juiste wijze indienen, inclusief de informatie die wellicht al bij het BFT bekend is (zoals bijvoorbeeld jaarcijfers).
Bron: BFT