“Sorry, we zullen het nooit meer doen,” zeiden de notarissen wier logo en bedrijfsnaam, zonder hun medeweten, in een combinatie-advertentie met een hypotheekadviseur en makelaar was beland. De tuchtrechters hadden medelijden, en legde na gegrond verklaren van de klacht, ingediend door de trendwatchers van de KNB, geen maatregel op.
Samen met een makelaar, hypotheekadviseur adverteren mag niet van de KNB, want er kan schijn van niet-onafhankelijk zijn optreden in de geesten van notariaat-watchers. Al in 2007 deed de KNB regels uitgaan. Dat wisten de notarissen ook wel. Wat ze niet wisten was dat in de advertentie – een uitnodiging voor een inloopdagje voor huizenkopers – ook hun logo en kantoornaam naast die van de makelaar en hypotheekadviseur stond. “Op deze dag is de makelaar, de notaris en een hypotheekadviseur voor u aanwezig.” Luidde de wervende tekst, die verder de namen van de notarissen vermeldde.
Het ging per ongeluk. Want na controle van de advertentie door de notarissen, knutselde het makelaarskantoor toch nog hun logo in de advertentie. Dat zulks buiten medeweten van de notarissen gebeurde, deed niet af aan de schending van de regels vonden de tuchtrechters. “Notarissen blijven verantwoordelijk voor hun handelen en nalaten ten aanzien van deze regelgeving, en dienen aantoonbaar en met de nodige maatregelen ter afstemming met hun verwijzers ervoor te zorgen dat zij deze regels niet overtreden.”
De notarissen betwistten de klacht niet, en konden na het mea culpa tegenover de tuchtrechters weer naar huis.