In de nieuwe serie Jurist in Bedrijf op deze website laten we bedrijfsjuristen aan het woord over onder meer het delen van kennis door advocatenkantoren en over de interne positie van de bedrijfsjurist. De tweede in de serie is Rozemarijn Bloemendal, Corporate Legal Counsel bij KLM. Bloemendal werkt inmiddels vijf jaar bij KLM, daarvoor was ze zeven jaar advocaat bij advocatenkantoor Van Doorne. “Ik werkte met zeer veel plezier in de advocatuur. Bij toeval stuitte ik op deze vacature, en die was mij zodanig op het lijf geschreven dat ik wel móest solliciteren.”
Door Lucien Wopereis
Hoe ervaart KLM de mate van het delen van kennis door advocatenkantoren?
”Eigenlijk heel goed, waarbij ik wel direct wil aantekenen dat er natuurlijk grote verschillen bestaan tussen grote kantoren en kleine. Legal alerts of nieuwsbrieven kunnen alle kantoren wel uitgeven, maar grote kantoren kunnen in aard en omvang van het delen van kennis veel verder gaan. Daarbij denk ik aan webseminars, telefonische seminars of het organiseren van zeer actuele congressen. Laatst was er een kantoor dat vrijwel direct na de totstandkoming een bijeenkomst organiseerde over het concept pensioenakkoord. Dat is natuurlijk mooi.”
”Wij verrichten hier zeer specialistisch werk, iedere jurist heeft hier zijn eigen winkel. Wij hebben daarom niet zoveel behoefte aan generieke nieuwsbrieven, waarbij de onderwerpen meestal ook niet zo worden uitgediept. En je moet kiezen welke kennis je tot je neemt, dus voor dergelijke nieuwsbrieven melden we ons ook vaak weer af.”
”Een voorbeeld van wat een groot advocatenkantoor vermag: een kantoor waar wij zaken mee doen, heeft voor ons een eigen interne website gebouwd met een archief met daarin alle relevantie documenten en dossiers over aircraft finance. Dat was een eigen initiatief van het kantoor. Dat is natuurlijk prettig.”
Zo’n eigen website heeft natuurlijk ook de bedoeling om klanten aan kantoor te binden. Zijn jullie vooral loyaal aan het kantoor, of meer aan personen?
”Dat hangt af van het dossier. Wij zijn in de loop van de tijd wel meer gefixeerd geraakt op personen, en we volgen soms ook wel mensen naar een nieuw kantoor. Maar nogmaals: het hangt erg af van de omstandigheden, en ook het soort werk.”
Hoe belangrijk is voor jullie de prijs van de advocaat?
”De kosten spelen uiteraard een rol, maar je moet kijken naar het totaalpakket. Het gaat niet alleen om de prijs, maar ook om hands on, adequaatheid, bereikbaarheid, kennis van de laatste techniek en uiteraard de inhoudelijke kennis. Wij moeten extern gemaakte kosten goed verantwoorden, maar alleen verantwoording afleggen op de prijs, dat gaat niet.”
Is het nu makkelijker om fixed fee-afspraken te maken met kantoren?
”Wij maken veel fixed fee- of capped fee-afspraken, en krijgen daarnaast doorgaans een generieke korting, omdat wij nu eenmaal veel werk uitbesteden. Voor heel specialistisch werk moet je soms een heel specialistische advocaat inschakelen, en dan komt het toch vaak neer op een urenfactuur.”
Over de interne positie van de bedrijfsjurist: hoe ervaart u uw eigen positie binnen KLM?
”Ik durf gerust te zeggen: er is binnen KLM geen enkel relevant dossier dat wij als Legal niet kennen. We worden zeer serieus genomen, komen overal binnen en zitten overal aan tafel.”
”Het is aan ons bedrijfsjuristen om het juridische kader te bewaken. Een integraal onderdeel van je taak is ook om intern awareness te kweken voor nieuwe ontwikkelingen, een voorbeeld is de Britse Bribary Act. Wij doen zaken over de hele wereld, en dan moet je dit soort wet- en regelgeving in de gaten houden. Dat gold eerder bijvoorbeeld ook voor de Amerikaanse Sarbanes Oxley-wetgeving en de open skies-verdragen.”
”Tegelijk moet je als bedrijfsjurist binnen KLM een bredere blik hebben dan alleen het juridische. Je zit met multifunctionele groepen aan tafel, en er wordt je aangeleerd om ergens iets van te vinden. Dat is ook het leuke van dit vak: het is veel breder dan alleen het juridische. Dat is heel inspirerend.”
Je hebt eerder gewerkt als advocaat. Hoe ben je hier terecht gekomen?
”Ik zat zeven jaar in de advocatuur, deed voornamelijk M&A, en vond het ontzettend leuk om te doen. Maar soms kriebelde het wel, en dacht ik bij mezelf: ik wil nog andere dingen ontdekken.”
’Ik zat op een gegeven moment een ticket te boeken op internet, en klikte op het vacaturegedeelte. Daar stond een vacature die mij zodanig op mijn lijf was geschreven dat ik dacht: hier móet ik wel op solliciteren. Ze vroegen ervaring met M&A, ondernemingsrecht en ook ondernemingsraden. Precies de onderwerpen die ik in mijn praktijk was tegengekomen. De overstap was in een week rond.”
Wilt u ook eens met ons van gedachten wisselen over deze onderwerpen, laat het dan weten via redactie@bedrijfenjurist.nl. Wij komen dan graag eens langs bij uw bedrijf.