Amerikaanse bedrijfsjuristen bloggen, twitteren en facebooken er flink op los. Hun sociale activiteiten op het internet zijn onlangs in kaart gebracht door American Lawyer Media, Greentarget en de Zeughauser Group.
De drie namen een enquête af onder 164 bedrijfsjuristen. Daaruit blijkt onder meer dat 43 van de bedrijfsjuristen blogs beschouwt als een van hun voornaamste bronnen van nieuws en informatie. Meer dan de helft (53 procent) verwacht dat hun informatie- en nieuwsconsumptie op socialemediaplatforms de komende zes maanden tot een jaar toe gaat nemen.
Vijftig procent van de respondenten ziet een toekomst voor zich waarin een high-profile blog mede bepaalt op welk advocatenkantoor een cliënt zijn keuze laat vallen.
Jong versus oud
Weinig verrassend is dat jonge bedrijfsjuristen het voortouw nemen in de online trend. In de leeftijdscategorie 30-39 stelde 53 procent sociale media als een van de voornaamste nieuwsbronnen te beschouwen, tegenover 25 procent in de leeftijdscategorie 40-49, 24 procent in de categorie 50-59 en 13 procent in de categorie 60+.
Bedrijfsjuristen geven de voorkeur aan online nieuwsbronnen ten opzichte van gedrukte media (62 tegenover 42 procent). Bijna de helft van de bedrijfsjuristen in de leeftijdscategorie 30-39 zegt Facebook te hebben gebruikt voor professionele doeleinden. Met betrekking tot ‘law firm-to-client’-communicatie stelt 51 procent content van hun advocatenkantoren via nieuwe mediaplatforms te willen ontvangen, als die content relevant is voor hun praktijk.