Bedrijfsjuristen hebben het druk. Ze hebben het zelfs heel druk. Van de bedrijfsjuristen met een fulltime baan werkt meer dan de helft structureel 120% of meer. Daarbij vindt een belangrijk deel van de bedrijfsjuristen dat er te weinig tijd is om belangrijke zaken echt goed te doen. Kortom, de werkdruk voor bedrijfsjuristen is hoog. Erg hoog. Als je dit gegeven combineert met het feit dat er op heel veel bedrijfsjuridische afdelingen bezuinigd moet worden, terwijl de hoeveelheid werk niet afneemt, zou je zeggen dat hulp van advocatenkantoren in de vorm van detachering héél welkom is.
Vanuit het perspectief van het advocatenkantoor kan detachering van een advocaat bij een cliënt ook aantrekkelijk zijn. Dat is natuurlijk altijd al het geval als er gewoon voor betaald wordt, maar zelfs als er geen of heel weinig vergoeding tegenover staat kan het nog aantrekkelijk zijn. Bij veel kantoren is het in deze tijd op bepaalde afdelingen betrekkelijk rustig. Het is dan motiverender en nuttiger als een medewerker aan het werk is bij een cliënt, dan wanneer hij of zij binnen kantoor ‘niets’ zit te doen. Bovendien is het een ideale manier om het bedrijf van de cliënt beter te leren kennen. Als de cliënt nu ook nog ‘handen’ tekort komt is de combinatie snel gemaakt, zo lijkt het.
Als we hierover spreken met general counsels blijkt het beeld echter niet zo eenduidig. Sterker nog, de meeste general counsels geven aan liever niet met gedetacheerde advocaten te werken. De redenen die hiervoor worden aangevoerd zijn divers. Zo wordt gezegd dat het te veel tijd kost om iemand wegwijs te maken. Anderen stellen dat het simpelweg niet mogelijk is omdat er binnen de afdeling geen gesloten projecten zijn. Bedrijfsjuridische afdelingen zien zichzelf ook niet als opleidingsplek voor advocaten. Ondanks al deze bezwaren is het beeld niet louter negatief. General counsels die eerder een gedetacheerde advocaat in huis hebben gehad zijn opmerkelijk positiever.
Bovenstaande geeft weer eens aan hoe belangrijk het is om niet zomaar aan te nemen dat je voldoende van elkaar weet en elkaar begrijpt. Zolang bedrijfsjuristen en advocatenkantoren goed en open met elkaar in gesprek blijven, blijkt dat ook op dit punt goede oplossingen mogelijk zijn waardoor bedrijfsjuristen werkelijk zijn geholpen. Misschien is detachering toch zo gek nog niet.
Jaap Bosman, Houthoff Buruma