General Counsels klagen over het gebrek aan praktische toepasbaarheid van de adviezen die zij van hun advocaat krijgen. Zij willen niet alleen een kort en bondig advies, maar vooral ook onmiddellijk toepasbare en praktische oplossingen voor hun juridische problemen. Dat is een voorlopige uitkomst van het onderzoek dat de afgelopen maanden werd gehouden onder bedrijfsjuristen in het kader van de Houthoff Buruma Bedrijfsjuristen Monitor 2009.
Een veelgehoorde klacht van General Counsels is dat advocatenkantoren ellenlange adviezen schrijven met daarin nauwelijks een praktisch advies of een pasklare aanbeveling, terwijl de bedrijfsjurist – die het toch al zo druk heeft – daar juist om zit te springen. Verwijzingen naar arresten, voetnoten en disclaimers zijn van geen enkele toegevoegde waarde voor bedrijven, een A4’tje met bullet points des te meer. De bedrijfsjuristen hebben enorme behoefte aan praktische en efficiënte oplossingen die onmiddellijk naar de Raad van Bestuur en CEO kunnen.
De advocaat als strategische businesspartner
Bedrijfsjuristen willen niet alleen praktisch toepasbare adviezen, maar ook meer lef en strategisch inzicht van hun advocaat. Zij wensen zonder uitzondering een advocaat die niet alleen hun bedrijf goed kent, maar die ook de markt waarin het bedrijf opereert in de gaten houdt en weet wat er speelt. Een advocaat die meedenkt, vooruitdenkt en proactief mogelijke juridische problemen signaleert. Een advocaat die over de grenzen van het juridische heen kan kijken. Een advocaat die ondernemend is, en die vanuit de cliënt redeneert. De advocaat als strategische businesspartner.
Kennisdelen
Een ander aandachtspunt voor advocatenkantoren is het ter beschikking stellen van kennis aan bedrijfsjuristen. Dit kan op verschillende manieren: door het openstellen van kennismanagementsystemen en het delen van best practices, maar ook door bedrijfsjuristen op de hoogte houden door middel van nieuwsbrieven en inhoudelijke seminars en workshops. Op de vraag welk van deze middelen de bedrijfsjuristen het belangrijkst vinden, gaf het overgrote deel van hen aan nieuwsbrieven en seminars het meest op prijs te stellen, gevolgd door het delen van best practices en modellen. Ook hieruit blijkt de enorme behoefte van de bedrijfsjurist aan praktische handvatten.
Het volledige onderzoeksrapport wordt gepresenteerd tijdens het Houthoff Buruma Bedrijfsjuristen Event op 16 november, en is van 17 tot en met 24 november vanaf Bedrijfenjurist.nl te downloaden. KSU Uitgeverij is ondersteunend partner van de bedrijfsjuristen Monitor 2009.