De laatste loot aan de stam van nieuwe retailconcepten in de advocatuur: de video-conferencing telefooncel-advocaat. In Engeland gaat een ‘groot en bekend advocatenkantoor’ van start met Instant Law: een soort telefooncel waarin rechtzoekenden tegen een vast tarief van 29,99 pond een advocaat kunnen consulteren. Dat meldt Legal Futures, dat de naam van het kantoor kent, maar op verzoek nog niet noemt.
De eerste telefooncel cq kiosk gaat deze maand open in een winkelcentrum in Peterborough, en twee andere gaan eveneens open in december. Eind 2012 zouden er 120 telefooncellen moeten zijn, verspreid over het hele land. De telefooncellen zijn voorzien van touchscreens om door de eerste inleidende vragen te lopen.
Rechtzoekenden kunnen ook vanuit het eigen huis inbellen. Ze moeten daarvoor een Skype-toepassing downloaden. De rechtsgebieden zijn onder andere familierecht, arbeidsrecht, contracten, letselschade en vreemdelingenrecht.
De woordvoerder van Instant Law zegt dat er is uitgegaan van realistische prognoses. Het bedrijf verwacht in eerste instantie vijf consultaties per dag vanuit de cellen, en tweehonderd vanaf priveadressen. De conversie, bellende cliënten die daarna volledig betalende cliënten worden, is ingeschat op 10%.
Law Booth
Ook in Florida in de Verenigde Staten is een nieuwe advocaat opgestaan: the mall lawyer. Op 1 november opende The Law Booth in Palm Beach haar deuren. Voor antwoorden op algemene vragen betaalt de rechtzoekende 25 dollar en 100 dollar voor antwoorden op meer specifieke vragen. Tot het eind van het jaar biedt de Law Booth bij wijze van introductie ook een gratis consultatiegesprek van vijftien minuten.
De openingstijden van The Law Booth zijn van 10 uur s’ochtends tot 8 uur s’avonds, om zo ook werkende mensen te kunnen bedienen. Naar verwachting het voornaamste werkterrein: foreclosures. Er staan inmiddels twee nieuwe Law Booth’s op stapel.