Advocaat Stephan Wensing uit Coevorden hoopt met het openen van een speciale rekening nog voor de kerstdagen 38.000 euro bij elkaar te halen voor een ouder echtpaar uit Dalen. Het echtpaar is het slachtoffer geworden van phishing en daarmee op haar rekening bij de Rabobank 38.000 euro kwijtgeraakt. De bank wil dat niet vergoeden.
Wensing is verbijsterd. Het stel kreeg een brief van de Rabobank Emmen-Coevorden, waarin deze wijst op de algemene voorwaarden. “Dan blijkt dat de mensen zelf aansprakelijk zijn en dat de bank niet de verplichting heeft om al het betalingsverkeer te monitoren. Het is een hele lelijke brief, want de Rabobank noemt deze mensen grof nalatig. Dan hebben we het dus over een man die op oudejaarsdag 70 wordt en zijn drie jaar jongere vrouw. Die zijn allesbehalve van de internetgeneratie,” zegt hij in het Dagblad van het Noorden.
Volgens de advocaat heeft het geen zin om een procedure tegen de bank beginnen. “Ik heb wel juridische munitie, maar zo’n proces kan wel acht jaar duren. Dat heeft geen zin.” Om het echtpaar nog een leuke kerst te bezorgen is de advocaat met de actie gestart. Voor de actie is uitgerekend bij de Rabobank een speciaal nummer geopend, 16.68.54.301 ten name van Actie Horsting. Opzet is dat 38.000 mensen allemaal 1 euro storten.
Update
RTV Drenthe schrijft:
Het gesprek tussen de Rabobank en de advocaat van het echtpaar Horsting uit Dalen dat slachtoffer is geworden van phising heeft niets opgeleverd. Dat laat een woordvoerder van de bank weten.
Geert en Gea Horsting werden onlangs zogenaamd door de bank gebeld met de vraag om geld over te schrijven naar een andere rekening. Het echtpaar raakte daardoor 38.000 euro kwijt. Volgens de advocaat van het stel weigert de bank iets voor het echtpaar te doen. De Rabobank wil nu graag in gesprek met de gedupeerden zelf, in plaats van met hun advocaat. Dit gesprek vindt maandag plaats.