Onze zuiderburen zijn volgens onderzoek van Test-Aankoop – de Vlaamse Consumentenbond – helemaal niet tevreden met advocaten. Uit de enquête blijkt dat de consument vooral schrikt van de hoge kosten, omdat de advocaat hen daarover niet goed informeert.
In het onderzoek werd gekeken naar de mening over de rechtspraak en naar de tevredenheid over de advocaat en/of notaris waarop in de afgelopen tien jaar een beroep werd gedaan. Tweederde van de respondenten zegt een redelijke of lage dunk te hebben de rechtspraak. Bij een ernstig conflict zou ‘slechts een minderheid’ opnieuw een rechtszaak beginnen, aldus Test-Aankoop. Een aantal deelnemers zei de procedure zelfs voortijdig te hebben stopgezet, voornamelijk vanwege de hoge kosten of omdat ze geen vertrouwen meer hadden in justitie of hun advocaat.
De tijd die verstrijkt tussen de start van de gerechtelijke procedure en het vonnis in eerste aanleg doet het imago van justitie ook geen goed. In 69% van de gevallen was het meer dan een jaar, en in 42% ruim twee jaar. Bij 15% van de rechtszaken liet het vonnis zelfs vijf jaar of meer op zich wachten.
Slecht ingelicht
Over advocaten zijn de respondenten ook niet te spreken. De helft heeft in de afgelopen tien jaar een advocaat in de arm genomen en meer dan de helft daarvan zegt zeer slecht te zijn ingelicht over een aantal essentiële aspecten, zoals honorarium (61%) en de totale kosten van de rechtszaak (67%). 13% van de deelnemers aan de enquête zegt dat hij zelf expliciet moest vragen om een specificatie van de onkosten en 6 procent zegt dat hij daarvoor zelfs extra moest betalen.
De meerderheid van de respondenten vindt zijn advocaat vrij duur (48%) of te duur (21%). Van degenen van wie de zaak intussen gesloten is, betaalde de helft in totaal ruim 2500 euro en 20% meer dan 7000 euro.
De hoge kosten zijn niet de enige reden voor de slechte verstandhouding tussen cliënt en advocaat. In het persbericht over het onderzoek is te lezen: “Volgens de ondervraagden die spraken van een ernstig probleem met hun advocaat (40%!), waren de voornaamste redenen daarvoor de in hun ogen nonchalante houding van hun advocaat (15%), zijn incompetentie (13%), de hoge kosten voor zijn ereloon (11%) en het feit dat hij had gehandeld tegen hun wil in of alleszins zonder met hen te overleggen (11%).”
Wel tevreden over notaris
Uiteindelijk is iets meer dan een derde zeer tevreden over zijn advocaat. Dat is bij de notarissen heel anders. Tweederde van de respondenten heeft de afgelopen tien jaar een notaris ingeschakeld en ruim de helft daarvan is zeer tevreden over de informatie die de notaris gaf met betrekking tot de verschillende stappen in de procedure, het honorarium en andere kosten (bijvoorbeeld registratierechten bij de aankoop van een woning). Meer dan een derde van de ondervraagden blijkt bovendien zeer tevreden over de luisterbereidheid van zijn notaris, zijn stiptheid bij de afspraken en zijn duidelijke uitleg. Minder tevreden zijn de deelnemers over het honorarium. 59% van de respondenten is uiteindelijk zeer tevreden over de notaris waarmee ze te maken hadden, terwijl 20% het als ‘vrij tevreden’ bestempelt.
In Het Nieuwsblad zegt Kathleen Vercraeye namens de Orde van Vlaamse Balies erg verbaasd te zijn over het hoge aantal ontevreden mensen. “Uit onze eigen enquêtes blijkt een veel lager cijfer.” De kritiek op onverwachte kosten en honoraria is haar wel bekend. Ze raadt cliënten aan meer vragen te stellen over de te verwachten kosten.