Ruim driekwart van de Britse ondernemingen is actief op sociale media als Facebook (86%), LinkedIn (78%) en Twitter (62%), en 65% spoort het personeel ook actief aan om er gebruik van te maken. Maar er zijn nog veel lacunes en problemen: geen uitgewerkt beleid, geen zicht op de risico’s en uitglijders door medewerkers die dan vervolgens ook moeten worden gesanctioneerd. Dat blijkt uit het onderzoek Knowing your tweet from trend van DLA Piper.
De bedrijven maken gebruik van sociale media om hun naamsbekendheid te vergroten (80%), voor marketingdoeleinden (60%), recruitment (42%), het stimuleren van betrokkenheid (37%) en teamwerk (28%) en de onderlinge communicatie tussen werknemers (39%).
Slechts 25% van de ondernemingen heeft het beleid inzake sociale media vastgelegd. 34% van de werkgevers is van mening dat sociale media een risico vormen, bijvoorbeeld omdat er vertrouwelijke informatie op wordt gezet. Eenvijfde van de werknemers heeft stappen moeten zetten omdat een werknemer informatie had gepost over een ander individu, en 31% nam disciplinaire maatregelen omdat er informatie was geplaatst over de onderneming.
Kate Hodgkiss, partner van DLA en auteur van het rapport, stelt het volgende over het onderzoek: “Our respondents recognised the benefits of social media to get their messages out to a wide audience, at a fraction of the cost of traditional methods and far more quickly. But businesses need to understand how to minimise the risks. The study highlights that many are failing to protect themselves against the legal ramifications, as social networking practices outpace business policies. The research highlights the growing need for a definitive social media policy which is regularly assessed and updated.”