Advocaten voelen zich ‘goed’ tot ‘voldoende’ ondersteund door hun kantoor als het gaat om de toegang tot relevante informatiebronnen (90%) en het bijblijven op hun vakgebied (89%). Minder positief zijn ze over de voorlichting over nieuwe bronnen (77%), voorlichting over nieuwe media (37%) en het verwerven van vaardigheden met nieuwe bronnen (69%). Dat blijkt uit een verkennend onderzoek dat Advocatie onder lezers uitvoerde in augustus en september.
De bevindingen zijn gepresenteerd tijdens een relatiebijeekomst met klanten van Sdu, waaronder ook veel kennismanagers. Aan het online-onderzoek hebben 62 advocaten deelgenomen.
Ten aanzien van werken buiten kantoor, zegt 32% zich daarin goed ondersteund te voelen door de werkgever. 55% vindt de ondersteuning voldoende of min of meer voldoende, terwijl 22% zich onvoldoende of helemaal niet gesteund acht door het kantoor.
We stelden ook vragen over de opkomst van de tablet. Van de respondenten beschikt 32% over zo’n apparaat, terwijl 68% er geen heeft. De iPad heeft duidelijk de voorkeur: van degenen die een tablet heeft, koos 85% voor dit apparaat, terwijl 15% koos voor een tablet met het Android-besturingssysteem.
Kantoren komen nog maar mondjesmaat over de brug als het gaat om het ter beschikking stellen van de tablet aan de advocaten. 36% van de tabletbezitters heeft ‘m gekregen van kantoor, 64% heeft het apparaat privé aangeschaft.
We stelden tot slot nog enkele vragen over het delen van kennis door de advocaat zelf. 66% van de respondenten geeft aan zelf te publiceren in media en vakbladen, en precies dezelfde groep zou dat ook wel vaker willen doen. Ze komen er echter niet aan toe wegens tijdsgebrek (80%), of ze stellen dat het door het advocatenkantoor waar ze werkzaam zijn niet wordt gestimuleerd (10%).