Door groeiende concurrentiedruk zullen ook kleine en middelgrote advocatenkantoren marketing serieus moeten gaan nemen. Dat is de conclusie van het onderzoek Stand marktgericht ondernemen advocatuur van Meesters in Marketing. Een preek voor eigen parochie van het marketingbureau natuurlijk, want u moet vooral iets laten doen aan het enorme hiaat in uw kennis van marketingzaken. Toch willen we u enkele resultaten niet onthouden.
Van de bijna honderd respondenten werkt 84 procent bij een kantoor met minder dan twintig advocaten. Het persbericht meldt dat “de meeste deelnemende kantoren” de komende jaren een (sterke) toename van de concurrentiedruk verwachten. Deze zal vooral komen van juridische adviesbureaus, rechtsbijstandverzekeraars, nieuwe advocatenkantoren en vanuit een toenemende onderlinge concurrentie. Bijna tweederde van de kantoren verwacht dat er daarom de komende jaren meer aandacht voor marketing zal zijn binnen hun kantoor.
Klantinformatie
Marketing is van toenemend belang op zowel beleidsmatig als uitvoerend niveau, zo vervolgt het persbericht. Als belangrijke tot zeer belangrijke onderdelen van het beleid worden gezien klantgerichtheid (83%), weten wat de eigen sterke en zwakke punten zijn (76%)en de belangrijkste kansen en bedreigingen (69%). “Toch weet maar de helft van de respondenten wat de wensen en behoeften van de klanten zijn en wordt informatie van klanten maar in 27% van de kantoren gedeeld. Ook staat minder dan de helft van de kantoren periodiek stil bij de kansen en bedreigingen en de eigen sterkten en zwakten. Dit wordt ondersteund door het feit dat meer dan driekwart van de kantoren nooit marktonderzoek uitvoert en met de systemen nauwelijks (kwantitatieve) klantinformatie wordt bijgehouden of geanalyseerd.” U weet wat u te doen staat.
In de uitvoering hechten de respondenten van het onderzoek voornamelijk belang aan “een goed plan ten aanzien van de diensten die worden aangeboden”. Het uurtje factuurtje blijkt nog steeds het meest populaire prijsinstrument. Gebruik van vaste prijzen is echter in opkomst, waarschuwt het persbericht met uitroepteken. Verder zijn de traditionele communicatiemiddelen zoals sponsoring, relatie-evenementen en een eigen website nog altijd populair. Marketinginstrumenten als direct mail, e-mail en nieuwsbrieven worden niet veel gebruikt onder de respondenten. Social media zijn daarentegen “definitief doorgebroken binnen de advocatuur”; 76 procent maakt commercieel gebruik van kanalen als Twitter en LinkedIn, uitroepteken.
Onvoldoende eigen kennis
En hier dan de langverwachte preek: “Dit onderzoek toont aan dat het belang van marketing toeneemt binnen de advocatuur, maar ook dat veel vooral kleine en middelgrote advocatenkantoren onvoldoende eigen kennis hebben om het goed in te vullen voor hun kantoor, zowel strategisch als uitvoerend,” aldus Dirk Giethoorn van het marketingbureau. Dat met het onderzoek bovendien wordt geprobeerd de Marketing voor Meestersdag onder de aandacht te brengen, soit.