Nederlandse bedrijven verwachten in het komend jaar hun budget voor sociale media met 30% te verhogen. Het aantal werknemers dat zich met social media bezighoudt, zal verdubbelen. Dit blijkt uit onderzoek Social Media Survey Report van management consultancy Booz & Company naar het gebruik en inzicht in social media bij zestig Nederlandse bedrijven.
De bedrijven geven in het onderzoek aan dat ze sociale media voornamelijk gebruiken voor merkbekendheid en klantbetrokkenheid. “De impact van sociale media wordt nog onvoldoende door henzelf gemeten en er is weinig inzicht in hoe er daadwerkelijk verkoop mee tot stand kan worden gebracht. De meeste bedrijven erkennen niet te beschikken over een duidelijke strategie en evenmin over de benodigde vaardigheden om social media volledig te benutten,” aldus Booz & Co in het persbericht.
Driekwart van de ondervraagde bedrijven is actief op LinkedIn, gevolgd door Facebook en Twitter waar 57% van de bedrijven actief op zijn. Hyves is niet populair bij bedrijven: 24% is daar actief.
De grootte van een bedrijf van invloed is op het gebruik van social media. Kleine bedrijven, met een omzet van minder dan € 25 miljoen, gebruiken vooral LinkedIn (80%), Facebook (77%) en Twitter (65%).
Grote ondernemingen, met een omzet van € 500 miljoen of meer, zijn het meest actief op YouTube (60%), platforms van het eigen bedrijf (65%) en sites waar consumenten producten kunnen beoordelen (35%). Middelgrote bedrijven, met een omzet van € 25-500 miljoen, lopen achter en zijn het minst actief in het gebruik van social media.
Dat kleine bedrijven relatief meer gebruik maken van social media is verklaarbaar, aldus Booz & Co. “Blijkbaar zijn kleinere bedrijven ondernemender en flexibeler, waardoor ze sneller inspelen op nieuwe mogelijkheden zoals social media. In middelgrote en grote bedrijven wordt wellicht primair gedacht vanuit risicobeheersing en is er minder ruimte om te experimenteren,” aldus partner Coen de Vuijst.