Dockwise is gespecialiseerd in zwaar transport over zee. En dat wordt de bezoeker van het hoofdkantoor in Breda meteen duidelijk zodra hij het gebouw binnenstapt. Daar stuit hij op een model van het paradepaardje van de Dockwise-vloot: de in werkelijkheid 224 meter lange en 63 meter brede schip Blue Marlin, die op haar dek het immense boorplatform Thunder Horse van oliemaatschappij BP torst. Peter Koets, Manager Legal & Insurance, vertelt met enige trots dat het schip voor dit transport speciaal werd omgebouwd en verbreed.
Dockwise Ltd. is de vrucht van een aantal fusies en overnames. Na de overname van een Noorse concurrent enige jaren geleden, kreeg het bedrijf een beursnotering in Oslo. In 2009 werd daar een notering aan Euronext in Amsterdam aan toegevoegd.
Naast zware ladingtransport over zee houdt Dockwise zich bezig met de gecombineerde offshoredienst transport & installatie, met engineering (die vanuit het kantoor in Houston aan derden wordt aangeboden) en met het transport van luxe jachten tussen de VS, het Caribische gebied en de Middellandse Zee. Dit laatste wordt gecoördineerd vanuit het kantoor in Fort Lauderdale, Florida. De bijzondere vloot van Dockwise bestaat uit 19 deels afzinkbare (semi-submersible) schepen. Dit maakt het mogelijk een zware lading drijvend boven het deels afgezonken schip te plaatsen en het schip vervolgens weer omhoog te laten komen, het zogenaamde ‘float on-float off’-systeem.
De afdeling Legal & Insurance
De afdeling wordt geleid door Peter Koets, die sinds drie jaar bij Dockwise werkt en door eerdere werkervaring bij scheepswerf IHC en rederij Jaczon ruime ervaring in de maritieme sector meenam.
Koets is allereerst eindverantwoordelijk voor de afdeling Legal & Insurance en rapporteert in die hoedanigheid aan CFO Peter Wit. Daarnaast ontfermt hij zich over meer complexe contracten zoals samenwerkingsverbanden, joint venture- en overnamecontracten en scheepsbouwcontracten; te denken valt ook aan bijvoorbeeld de verkoop van schepen of de aanbesteding van een nieuw te bouwen schip.
Daarnaast bepaalt Koets het beleid ten aanzien van de maritieme verzekeringsportefeuille van Dockwise en alle juridische zaken. Zo heeft hij samen met senior jurist Eelco Vanlerberghe een uit zestien punten bestaande richtlijn ontworpen waaraan de te sluiten contracten tenminste dienen te voldoen.
Eelco Vanlerberghe begon zijn loopbaan in de advocatuur en was enige tijd bedrijfsjurist voordat hij 2 1/2 jaar geleden bij Dockwise kwam. Hij is goed thuis in het maritieme recht en de juridische aspecten van ‘off shore construction’-contracten en houdt zich daarom vooral bezig met complexe transport & installatiecontracten wereldwijd. Dat betekent dat hij regelmatig op reis is, in het Verre Oosten en in Noord- en Midden-Amerika van waaruit veel oliemaatschappijen opereren.
Over de contracten voor deze risicovolle werkzaamheden wordt vaak langdurig en stevig onderhandeld, volgens Koets. Dit geldt ook voor de voorwaarden van de op deze projecten afgesloten assurantiepolis, de zogenaamde CAR-polis (Construction all Risks).
De derde jurist, Ivo Dontje, heeft drie jaar werkervaring en ontfermt zich over het meer traditionele zware ladingtransport. Deels geschiedt dit op basis van standaardcontracten van BIMCO (Baltic and International Maritime Council). Hij begeleidt de commerciële medewerkers in de aanbiedingsfase tot en met het afsluiten van de contracten, en ook de operationele afdeling waar nodig tijdens de uitvoering. Daarnaast behandelt hij betalingsdisputen en claims van ladingeigenaren met betrekking tot schade of vertragingen. Dontje wordt bijgestaan door junior jurist Tommy Kreunen die sinds een jaar bij Dockwise werkt.
En ten slotte is daar corporate legal counsel Liesbeth Panen, die met vier jaar werkervaring de vennootschapsrechtelijke zaken van de werkmaatschappijen behandelt. Koets geeft aan dat dit door de geschiedenis van het bedrijf en de vele, vaak recent opgerichte buitenlandse vennootschappen een uitgebreide taak is.
Panen assisteert ook Company Secretary/Investor Relations Manager Fons van Lith, die onder andere verantwoordelijk is voor alle vennootschapsrechtelijke zaken van de Limited. Koets: “De Legal & Insurance afdeling heeft binnen Dockwise een gelijkwaardige positie met de technische, inkoop- en commerciële afdelingen. De juristen worden overal tijdig bij betrokken, zodat wij vanaf het begin mee kunnen denken en de deals mede vorm kunnen geven.”
Kennisontwikkeling
Koets geeft aan dat kennisontwikkeling onder de juristen hoog in het vaandel staat en wordt gestimuleerd. Zelf volgde hij onlangs een cursus leadership development. Liesbeth Panen deed de Grotius opleiding Vennootschaps- en Ondernemingsrecht en Ivo Dontje volgt op dit moment een opleiding maritiem recht in Londen. Eelco Vanlerberghe voltooide tijdens zijn vorige baan al de Grotius opleiding Vervoerrecht.
Ook volgen de juristen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) de praktijkleergang Zeeverzekering onder leiding van Prof. mr Frank Smeele (Handels- en Maritiem Recht). Deze leergang wordt aangeboden door het Dutch Legal Network for Shipping and Transport, een verband dat is opgericht door Smeele en de juristen van Havenbedrijf Rotterdam.
Ten slotte volgen de juristen ook cursussen bij ‘hun’ P&I Club (Protection & Indemnity), de onderlinge verzekeringsmaatschappij waarbij Dockwise met vele andere rederijen is aangesloten.
Huisadvocaten
In Nederland werkt Dockwise met verschillende kantoren. Geert van der Klis en Jeroen Koster van Clifford Chance adviseren Dockwise in zaken met betrekking tot het mededingingsrecht, internationale joint ventures en financieringszaken. Koets benadrukt dat vooral het mededingingsrecht altijd bijzondere aandacht krijgt, omdat Dockwise één van de grootste speler is in de branche.
Bij NautaDutilh wordt gewerkt met Erik Geerling en Amrith Jagesar voor het corporate werk van de werkmaatschappijen en met Joost den Engelsman voor acquisities. Harm Uittien van Van Doorne adviseert de directie van Dockwise Ltd. Arbeidsrechtelijke zaken worden niet door Legal behandeld, maar door de afdeling Human Capital die voor deze zaken samenwerkt met Ploum Lodder Princen in Rotterdam.
Op vrijwel alle contracten die Dockwise afsluit is Engels recht van toepassing, vandaar dat regelmatig adviezen worden ingewonnen bij Londense advocatenkantoren. Zo wordt Patrick Foss van Barlow Lyde & Gilbert ingeschakeld bij bijzondere assurantiezaken en Jeremy Farr van het kantoor Ince & Co. adviseert Dockwise wanneer er bijzondere contractclausules in het geding zijn.
In de VS ten slotte wordt voor zowel corporate zaken als contracten gewerkt met Garney Griggs van het kantoor Strasburger in Houston. Griggs is vooral actief in de energie- en maritieme sector. Koets: “De recente US en EU-sanctieregelgevingen inzake Iran hebben Griggs en de juridische afdeling veel werk bezorgd. Wij screenen diverse aanbiedingen op risico’s inzake eventuele strijdigheid met de sanctieregels tegen Iran.”
Breed en wereldomspannend werkterrein
Het varend personeel van de Dockwise schepen bestaat vrijwel helemaal uit Russen, Oekraïners en Balten. Het personeelsmanagement en het technisch management van de schepen is uitbesteed aan een in Engeland gevestigd gespecialiseerd ship management bedrijf.
Dit betekent dat de binding tussen het varend personeel en Dockwise extra aandacht verdient. Koets vertelt dat de directie van Dockwise daarom heeft besloten om elk lid van het management team aan één van de schepen te koppelen. Dit betekent dat deze contact legt met de bemanning en het schip bezoekt, bijvoorbeeld om de strikte veiligheidsregels binnen Dockwise nog eens goed onder de aandacht te brengen en de laatste ontwikkelingen op dit gebied te bespreken. De argeloze bezoeker van het hoofdkantoor van Dockwise wordt trouwens meteen bij binnenkomst al met de veiligheidsregels geconfronteerd: hij krijgt bij de receptie een tweetalige folder met het ontruimingsplan overhandigd met daarop het motto “Safety is Everyone’s Responsibility”.
Ook het hoge veiligheidsbewustzijn kan ongelukken echter niet altijd voorkomen: het schip waaraan Peter Koets is gekoppeld, de Mighty Servant 3, zonk eind 2006 voor de kust van Angola na het lossen van een boorplatform. Geluk bij een ongeluk was dat er geen doden of gewonden vielen. Het schip werd geborgen en kwam na een stevige reconstructie in 2009 weer in de vaart. In 2010 verrichtte het schip goede diensten bij de bestrijding van de olieramp in de Golf van Mexico. Koets vertelt dat de Mighty Servant 3 als één van de weinige niet-Amerikaanse schepen werkzaamheden mocht uitvoeren onder de kust van de VS. Het verkreeg daartoe een speciale uitzondering onder de Jones Act.
Ten slotte wordt de diversiteit van het juridische werk door Koets enthousiast geïllustreerd aan de hand van een bijzondere kwestie. “De afdeling Legal is met een aantal medewerkers zeer nauw betrokken geweest bij een recente aandelenemissie waarmee Dockwise haar investering in een nieuw schip gaat financieren. Ook bij de contractonderhandelingen met een bekende oliemaatschappij – tevens een gerespecteerde ladingklant van Dockwise – over ladingvervoer met het nieuw te bouwen schip, zijn de juristen van het Legal team continue en op diverse locaties in de wereld zeer actief betrokken.”
Het zogenaamde Type 0 schip – dat in 2012 opgeleverd zal worden – wordt het grootste zware ladingschip ter wereld en zal de olie & gas-industrie in staat stellen om nog grotere modules te ontwerpen, te bouwen en door Dockwise te laten vervoeren.