Een advocatenkantoor was onlangs bereid om drie maanden gratis te werken voor Shell, in een poging om een voet tussen de deur te krijgen bij het bedrijf. Dat onthulde legal director Beat Hess van Shell afgelopen zondag op een bijeenkomst van het Londens College of Law. “Of course, we agreed,” aldus Hess. Hij noemde niet de naam van het kantoor.
Bij de bijeenkomst waren de general counsel van verschillende grote bedrijven aanwezig: Royal Dutch Shell, Nokia en British Airways. De teneur, zoals al zo vaak geconstateerd: de machtsbalans tussen bedrijfsjuristen en externe adviseurs verschuift ten nadele van de laatsten.
De genoemde Hess van Shell: “Voor advocatenkantoren was het de laatste tientallen jaren elke dag kerstmis, maar dat feestje is nu afgelopen.” Maria de Cunha van British Airways: “Fixed fee-afspraken maken wederzijdse investeringen noodzakelijk, omdat beide partijen moeten uitvinden wat ze eraan over houden. Maar ik hoef me wel veel minder zorgen te maken dan voorheen, bijvoorbeeld over de vraag hoeveel mensen advocatenkantoren meenemen naar een bijeekomst. De prijs staat vast, het is aan het advocatenkantoor om te bepalen hoe ze het proces managen.”
Louise Pentland van Nokia had de afgelopen maanden de gigantische taak om het aantal advocatenkantoren waar Nokia werelwijd zaken mee deed, terug te brengen van 500 naar de helft. “We hebben bekeken wat de strategische waarde is van de advocatenkantoren, het ging niet enkel om geld.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Bedrijfenjurist.nl