Het Britse advocatenkantoor CMS Cameron McKenna heeft een grootschalig alternatief voor uurtje-factuurtje in de markt gezet in een poging zich te verzekeren van de loyaliteit van bestaande cliënten, en om nieuwe cliënten te werven. Dat meldt Legal Week. De firma biedt de cliënt vijf verschillende beloningsmodellen met onder andere vaste prijzen (fixed-fee), vaste prijzen gekoppeld aan een maximum (hybrid fixed-fee/capped-fee deals) en kortingen voor loyale cliënten.
Het document, dat naar 3.500 klanten is gestuurd, is opgesteld door managing director Judith Prime van Cameron. Volgens het kantoor hebben cliënten steeds meer belangstelling voor alternatieven voor uurtje-factuurtje. Cameron heeft inmiddels met één majeure zakelijke klant al een alternatief beloningssysteem afgesproken. Met diverse andere partijen wordt gesproken over vergelijkbare modellen. Met een grote oliemaatschappij wordt gesproken over het koppelen van de prijs van de juridische dienstverlening aan de prijs van olie.
Het advocatenkantoor geeft in het document ook aan welke cliënten voor korting in aanmerking komen:
Volgens Prime is het alternatieve beloningsmodel bedoeld om Cameron te onderscheiden van de concurrentie. Ze voegt daaraan toe dat veel cliënten nog hulp nodig hebben om de beloningsmodellen goed te begrijpen. “There is a lot of talk about value for money an fees, but it doesn’t provide you with much substance. These guidelines, while not comprehensive, give a good idea of how the client can achieve better value.”