Het kabinet vindt dat er een vorm van geschillenbeslechting moet komen voor door rechtsbijstandverzekeraars verleende rechtsbijstand. Dat schrijft minister Hirsch Ballin van Justitie aan de Tweede Kamer in antwoord op Kamervragen van D66-Kamerlid Koser-Kaya. Voor consumenten bestaat nu al de mogelijkheid om klachten over de dekking in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), maar dat behandelt geen klachten over de inhoud van de verleende rechtsbijstand.
Hirsch Ballin meldt verder dat het Verbond van Verzekeraars bezig is met het opstellen van een kwaliteitscode voor rechtsbijstandverzekeraars. Daarin zullen “in ieder geval eisen worden gesteld aan de transparantie van de producten en de kwaliteit van de dienstverlening”, aldus de bewindsman. Er komen geen wettelijke eisen om de kwaliteit van de dienstverlening door rechtsbijstandverzekeraars te waarborgen.
In algemene zin stelt Hirsch Ballin dat rechtsbijstandverzekeraars “een welkome aanvulling” vormen op het klassieke aanbod aan rechtsbijstand. “Voor rechtsbijstand kan men terecht bij de advocatuur, maar deze vorm van rechtsbijstand is vaak duur, nu de advocatuur maatwerk biedt, terwijl dat niet in alle zaken in dezelfde mate nodig is.”