In de Amerikaanse literatuur, ook in die voor advocaten, kom je regelmatig artikelen tegen over allerlei IT-toepassingen, zoals bijvoorbeeld ‘cloudcomputing’. In Nederland is 86% van de MKB’ers onbekend met deze term, en ik denk dat dit voor een groot deel van de advocaten niet anders zal zijn.
De groei in de technologie zal de komende jaren niet gelijkmatig verlopen, maar ‘exponentieel’. Het gaat harder dan u denkt. Als u nu al eigenlijk niet zo goed weet wat ‘cloudcomputing’ is, of als u bijvoorbeeld de term ‘social media’ niet kent, dan is dat geen schande, maar wel een waarschuwing. Als u niet up to date blijft, loopt u een achterstand op die lastiger in te halen is dan de achterstand in het bijhouden van de jurisprudentie. Want al deze veranderingen maken nieuwe werkwijzen mogelijk, die de wijze waarop u uw praktijk kunt uitoefenen direct en indirect zullen beïnvloeden.
Via ‘social media’ wordt er steeds meer kennis uitgewisseld, ook juridische kennis. U zult gevraagd worden om daar aan mee te doen, overigens zonder dat u daar een nota voor kunt versturen. Wat doet u als u die vraag krijgt? Niet meedoen is eigenlijk geen optie. U moet wel, maar dat betekent tegelijkertijd dat u moet nadenken waar uw toegevoegde waarde – en dus uw verdiencapaciteit – de komende jaren zal zitten.
Alsof het recepten zijn…
’Recepten uitwisselen’ is de titel boven een artikel in het Amerikaanse advocatenblad over het initiatief van de Juridische dienst van Cisco om een online community te starten voor kennisuitwisseling. Dit initiatief maakt deel uit van het ‘Legal on Ramp’ plan (www.legalonramp.com ), een soort wikipedia voor bedrijfsjuristen. Bedrijfsjuristen zijn het met elkaar eens dat zij meer zelf moeten (kunnen) uitzoeken. Het voldoen aan bepaalde complianceverplichtingen is voor alle bedrijven bijvoorbeeld vervelend. Waarom zouden ze die kennis niet uitwisselen? Lekkere recepten wissel je toch ook uit met elkaar?
En dus rijst ook de vraag: waarom zou ieder van hen zich door hun eigen advocaat laten adviseren? Hoe je het ook wendt of keert; door dit soort initiatieven verdwijnt een deel van het werk voor advocaten.
Wat nu?
Zorg dat u in ieder geval goed geïnformeerd blijft over nieuwe ontwikkelingen. Doe nieuwe verschijnselen niet te snel af als ‘hypes’ die u niet zullen raken.
Hoe u uw businessmodel moet aanpassen, dat kunt u pas bepalen als u echt goed begrijpt wat er gaande is. En als u nu te druk bent met uw lopende zaken om daar over na te denken, kon uw huidige werk wel eens een lelijke valkuil zijn. De nieuwe analfabeet is de digibeet.
Christ’l Dullaert, Le Tableau, dullaert@letableau.nl