Het gebruik van social networking-sites als Facebook en LinkedIn wordt steeds populairder onder advocaten, zo blijkt uit Brits onderzoek. De sites worden vooral gebruikt voor het leggen van contacten, het binnenhalen van werk en het uitwisselen van informatie. Nederland kent sinds kort ook zijn eigen LinkedIn Group, speciaal voor advocaten: DutchLawyers.
De Britse advocaten verwachten veel van social networking. Het merendeel is er van overtuigd dat het gebruik van de netwerken hun werk effectiever maakt, en de kosten drukt. Een kwart begeeft zich regelmatig op de sites om snel een juiste collega-advocaat te vinden, of om zichzelf zichtbaarder te maken voor degene die hem zoekt: een headhunter bijvoorbeeld. Bijna de helft geeft aan de sites te gebruiken om sneller samen te kunnen werken of informatie uit te wisselen.
Volgens het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Leader Works, geven veel advocaten aan het moeilijk te vinden om nieuwe contacten te leggen op congressen of conferenties. Veel van de ondervraagde advocaten, zowel eenpitters als degenen in dienst van grotere kantoren, geven de voorkeur aan contact leggen via internet. Helemaal als het internationale contacten betreft.
Bijna 60% van de respondenten geeft aan dat referrals door cliënten en collega’s de belangrijkste manieren zijn om nieuw werk binnen te halen. Een kwart gebruikt de sites om deze referrals te vinden. Van de advocaten tussen de 25 en 35 jaar oud is bijna 70% lid van LinkedIn, Facebook of Hyves. Voor de rest ligt dat percentage rond de 50%.
De Engelstalige landen lopen iets voor op Nederland. Daar zijn al sociale networkingsites opgericht, speciaal voor advocaten. Die zijn er nog niet in Nederland. Wel heeft Nederland sinds kort zijn eigen LinkedIn group voor de advocatuur: DutchLawyers. De groep wordt beheerd door Advocatie.nl.