Engeland en Wales krijgen een website waarop wangedrag van advocaten aan de kaak wordt gesteld. Heeft zo’n virtueel meldpunt in Nederland zin? Advocatie.nl vroeg het Willem Bekker, Algemeen Deken van de Orde van Advocaten en de lezers van Advocatie.nl.
Begin januari 2008 berichtten de Engelse media dat er in Engeland en Wales een website komt waar wangedrag van advocaten openbaar wordt gemaakt. Het idee achter de site is consumenten beter te informeren voordat zij de keuze maken met welke jurist zij in zee gaan. Bovendien kan zo’n initiatief ook een preventieve werking binnen de beroepsgroep hebben.
Willem Bekker reageert gematigd op het Engelse plan.
”Een rechtzoekende moet redelijk eenvoudig een advocaat kunnen vinden die de betreffende zaak naar behoren kan behandelen, in vertrouwen over en weer. Daarbij hoort dat een advocaat duidelijk informatie geeft wat wel en niet van hem verwacht mag worden en dat de rechtzoekende vraagt wat voor hem relevant is om te weten.
Zo kan een cliënt ook vragen naar het tuchtrechtelijk verleden van de advocaat. Informatie over ernstige tuchtrechtelijke veroordelingen (waarbij te denken valt aan schorsing en schrapping) zou voor rechtzoekende desgewenst kenbaar moeten zijn.”
Wat vindt u moet zo’n site in Nederland geintroduceerd worden? Al was het alleen maar vanwege de preventieve werking. ”De Algemene Raad werkt aan een betere informatievoorziening over de advocatuur. Daarbij wordt ook gedacht aan informatie over tuchtrechtelijke uitspraken. We hebben echter rekening te houden met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.”
Wel toegevoegde waarde
Van de lezers van Advocatie.nl die op onze enquete reageerden ziet meer dan driekwart (76,2%) wel een toegevoegde waarde in een dergelijke site. De lezers konden reageren op de volgende stelling:
Een soortgelijke website in Nederland heeft een toegevoegde waarde voor de advocatuur en zorgt ervoor dat advocaten zich wel twee keer bedenken voordat zij de ‘fout’ in gaan.
Enkele reacties:
“Het bevordert de kwaliteit van de consumentenkeuze. Het bevordert de concurrentie en dat is goed voor de advocatuur. Het levert potentieel een grote toegevoegde waarde voor zowel consumenten als advocaten mits de informatie objectief is.”
“Dan maakt ook een lichte straf wat meer indruk en zal er hopelijk beter worden opgelet. Ook cliënten hebben inzage en als die wegblijven komt dat pas echt hard aan, dus eens.”
“De (negatieve) publiciteit is een veel zwaarder middel dan een berisping die ‘onder ons’ blijft.”
“Het zelfreinigend vermogen van de Orde/branche blijkt onvoldoende te werken. Persoonlijk ‘kicken’ en omzetdruk blijken vaak een oorzaak. Tenslotte twijfel ik aan het normatief gehalte van enkele advocaten die tegen de lamp liepen. Kennelijk is er iets mis met hun internaliserend vermogen en worden zij te weinig gecorrigeerd door hun omgeving.”
“Het betreft een schandpaalmodel zonder enige juridische waarborg. Dergelijke sites op internet bestaan helaas al, alle goede bedoelingen van de initiators ten spijt.”