Wat doet u als de boel instort? Not if, but when? Heeft u een scenario voor het geval de zaken anders lopen dan u had gedacht? Sommigen zeggen, de vraag is niet of er iets gaat gebeuren, maar wanneer het gebeurt! Nederland heeft een rijke geschiedenis wat betreft scenariomethoden. | Christ’l Dullaert, Le Tableau |
Bij Shell was er voor de oliecrisis van 1973 een team dat strategische issues moest bestuderen en daarover moest adviseren. Zij bedachten de scenario methode. Het idee is niet dat je gaat discussiëren met elkaar of een bepaalde toekomstige situatie zich zal voordoen. Neen, je onderwerpt een aantal scenario’s voor verschillende denkbare situaties. Zowel positieve als zeer negatieve, de crisis.
9/11
Na 9/11 hebben vele werkgevers het slechte scenario een tijd als model gehouden. In de arbeidsmarkt voor het notariaat betekende dat onder andere: niemand aannemen, een totale vacaturestop! Natuurlijk logisch als de economie instort. Maar dat het ‘goede’ scenario zich toch al weer redelijk snel zou voordoen, had niemand voorzien. Het gevolg; er is een leeftijds ‘gap’ bij veel kantoren van medewerkers van (dus) 5 jaar ervaring.
Wat kunt u doen
Maak, bij voorkeur onder leiding van een derde, met uw sectie of kantoor zo’n scenarioplan. Het is enorm leuk om te doen en je kunt alle lagen van kantoor erbij betrekken. Het idee is vrij eenvoudig uit te leggen. Niemand hoeft precies te kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren, want iedereen moet vooral creatieve oplossingen bedenken voor het geval zich een van de scenario’s zou voordoen. Daar kan ook het secretariaat prima over meedenken (Sterler: “die zijn soms minder geblokkeerd dan de professionals”).
Flexibele schil
Veel kantoren werken het liefst met een eigen club ‘cultuurdragers’. Dat is logisch en als dat kan, dan moet je dat vooral doen. Ik zie echter dat meer strategisch denkende werkgevers, onder andere omdat niet alle scenario’s even goed voorspelbaar zijn, gaan werken met een vaste club van 80% en bijvoorbeeld daarnaast een flexibele schil van free-lance notarissen die je waar nodig, kunt inzetten. In barre tijden, kun je snel van die 20% af, in goede tijden zit je toch niet voor eeuwig aan deze groep vast.
Google naar…
“De scenariomethode”, trek er een middag voor uit en stop uw scenario daarna in de la. Shell haalde haar scenario tevoorschijn toen de oliecrisis uitbrak. En wat gebeurde; zij steeg van de 11e plaats op de wereldranglijst naar de 3e plaats! Zij had haar scenario namelijk klaar liggen en dat gaf een enorme voorsprong. De rest was in totale paniek.