Heeft u ook zo’n flinke stapel kaarten gehad? Voelde u zich daardoor als klant of (potentiële) relatie aangesproken? Of dacht u; ‘ik ben er maar eentje van de adreslijst’? | Christ’l Dullaert, Le Tableau |
Relatiemanagement
Tegenwoordig spreekt men wel van CMS; ‘Cliënt Management Systems’ en onderdeel daarvan is natuurlijk simpelweg een adressen bestand. Maar als alles goed is, bevat het meer. Wie zijn uw vaste relaties, wat is hun voorgeschiedenis, hoe zijn ze bij u gekomen. Als u dit CMS ook gebruikt voor het versturen van kaarten en nieuwjaarsgroeten, dan moet u het ook goed doen.
Paniek!
Bij menig kantoor breekt eind november de paniek uit. Waar is de adreslijst? Wat is een leuke kaart? En hoe krijgen we in vredesnaam alles tijdig de deur uit.Eigenlijk zou er geen reden voor paniek moeten zijn, als er het hele jaar al een actueel bestand/CMS systeem zou zijn. Dan is het een kwestie van een goede boodschap bedenken en je bent al snel klaar.
Wat is een goede kaart in het kader van relatie beheer? Als u gewoon, zomaar kaarten stuurt omdat u dat leuk vindt, maar het verder niet plaatst in een cliëntenbeleid, moet u vooral daarmee doorgaan. Maar indien die kaart onderdeel is van het beheer van uw vaste relaties, dan mag menigeen zijn best wel wat meer doen.
Hoi, ik krijg een kaart… en ook een cadeau
Ik merk dat sommigen hun bestand nooit bijhouden. Ik heb een zeker persoon 5 jaar geleden een keer een hand geschud, nooit meer contact gehad en desalniettemin krijg ik ieder jaar consequent een kaart toegestuurd met een anonieme krabbel. Ik voel me daardoor zeker niet als een relatie benaderd. Het is eigenlijk alleen maar anti-reclame.
Hetzelfde dreigt te gebeuren als ik van een kantoor via 3 verschillende advocaten een zelfde cadeau aangeboden krijg. Geeft niet de indruk dat er goed gecoördineerd is, of dat men elkaars relaties kent.
De hoofdprijs gaat naar…
Helaas heb ik de (brave) inslag nooit namen te noemen. Dus ik houd het wat vaag. Maar de hoofdprijzen gaan dit jaar naar een advocatenkantoor uit Amsterdam en een concu-collega uit Utrecht. Het advocatenkantoor uit Amsterdam stuurde een originele zeefdruk, die door 3 partners getekend was. Petje af; origineel cadeau en krijg maar eens 3 partners aan een tafel.
De concu-collega uit Utrecht stuurde een kaart waarbij 2 directieleden een persoonlijke boodschap aan mij richtten. Ik voelde me gevleid.
Dat is nu relatiebeheer door middel van een kerstkaart!