Cliënten willen dat u 7 dagen per week voor hen klaar staat. En hoe is het met de groei van de markt? Volgens een Amerikaans rapport stijgt de toename van juridische diensten met 10% per jaar tot minstens 2012. En dat met een krappe arbeidsmarkt. Wat nu? | Christ’l Dullaert, Le Tableau |
Veeleisende cliënten
We zijn het misschien allemaal vergeten, maar de uurtarieven zijn hoog. Ook onze goed verdienende klanten vinden dat. Vele juridische afdelingen ontkomen ook niet aan een bezuinigingsronde en worden gevraagd 5-10 % minder aan externe adviseurs (hun advocaten) uit te geven. Dat is een lastige kwestie voor alle partijen. Andere opdrachtgevers, die wellicht niet door bezuinigingen geraakt worden, zullen uw hoge tarief graag betalen, maar daar ook zeer veel voor terugeisen, zoals een zeer ruime bereikbaarheid. Maar men wil ook fitte advocaten. Dat vragen sommige opdrachtgevers tegenwoordig al via hun algemene voorwaarden.
Toename vraag juridische diensten
Volgens een rapport van kantoor Robert Half Legal zal tot 2012 de jaarlijkse groei naar de vraag van juridische diensten 10% zijn. Natuurlijk ligt alles anders als er calamiteiten plaatsvinden, zoals 9/11, maar zelfs dat in aanmerking genomen gaat de groei nog wel even door.
Op dit moment is de instroom in de advocatuur minder dan andere jaren. Het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn anders wordt. Vele studenten vinden een studie bedrijfseconomie interessanter. Dus hoe moet dit aangepakt worden??
Meer outsourcen?
In een recent artikel van het lijfblad van de Amerikaanse Orde van Advocaten staat een checklist met punten waar je op moet letten als je een deel van je werk gaat outsourcen. Dat komt wellicht nogal futuristisch over. Maar hoeveel is er al niet veranderd de afgelopen tijd? De fax lijkt immers al weer prehistorisch.
Kern van het outsourcingsartikel is dat men outsourcen niet als bedreiging moet zien, maar als een middel om het mooie ‘echte’ werk bij jezelf te houden en de rest uit te besteden. Dat zie ik met Le Tableau nu ook wel vaak met mensen die wij als ‘extra handjes’ inzetten bij kantoren. Men werkt achter de schermen, zodat de betreffende advocaat het ‘echte’ werk kan blijven doen en aldus toch de veeleisende cliënten ook 24/7 kan bedienen.
Ik denk dat het outsourcen in Nederland nog een paar jaar op zich laat wachten, vooral omdat we ons nu nog achter het Nederlands recht kunnen verschuilen. Maar of dat in 2010 ook nog zo is? Ik ga ervan uit dat onze contracten dan veel meer in het engels worden opgesteld. En dan is het dus niet ondenkbaar dat ook in Nederland een deel van het juridische werk wordt uitbesteed zodat de cliënt 24/7 op zijn wenken bediend wordt. Daar durf ik wel een kratje bier op te verwedden.