“Met de campagne hopen wij dat de mensen blijven”.
Sinds vorige week is Simmons & Simmons een multimediale campagne gestart onder de slogan: “Simmons & Simmons vraagt zich af”. De campagne is geen reactie op de ‘leegloop’ bij Simmons & Simmons, zo stelt bestuurslid Alexander Steensma. In de afgelopen periode vertrokken twee partners en het hele Douaneteam. Over het mysterieuze vertrek van partner Loet Venrooy is nog steeds geen duidelijkheid. Nieuwe aanwas is bij Simmons & Simmons dus gewenst.
Recruitment probleem
“Het doel van de campagne is om de huidige ontwikkelingen binnen de advocatuur transparant te maken en onze visie hierop te geven”, legt Alexander Steensma, managing partner bij Simmons & Simmons uit. “Er zijn op dit moment veel vragen op het gebied van de advocatuur, zoals de internationalisering van kantoren, meer acquisitie voeren en recruitment is een probleem. Niet alleen voor ons, maar dat geldt voor de gehele markt en dat dwingt je tot kritisch nadenken. Een tijdje terug hebben we het marktonderzoeksbureau Blauw Research gesproken. Zij hebben onderzoek gedaan en ‘gemeten’ dat er maar 200 goede rechtenstudenten afstuderen die ondernemend zijn geweest tijdens hun studie. Terwijl de top 20 van advocatenkantoren in Nederland meer dan 400 afgestudeerden per jaar nodig heeft. Je hebt als advocatenkantoor niet alleen concurrentie van de andere advocatenkantoren, maar ook van bijvoorbeeld de banken, Unilever en Shell. Het is een ‘gevecht’ op de markt en dat onderkennen wij”, benadrukt Steensma.
Echt kritisch
“Wij houden in de campagne vooral onszelf een spiegel voor en dat doet Simmons & Simmons elke dag opnieuw. Wij willen in de campagne tot uitdrukking brengen dat wij kritisch zijn. Je kan wel denken dat je de beste bent, maar of je dat ook daadwerkelijk bent of blijft moet je jezelf continu afvragen.”
Transfer
“Nee, zo’n campagne stamp je niet uit de grond. We zijn hiermee al voor de zomer begonnen. Dus het is geen reactie op de ontwikkelingen welk nu gaande is bij Simmons & Simmons. Er is in de advocatuur een levendige transfer markt gaande. Afgelopen tijd zijn er twee partners vertrokken bij ons, maar er zijn eerder dit jaar ook twee nieuwe partners bijgekomen. Het is een ‘on-going proces’, zoals ik het noem. Simmons & Simmons blijft praten met medewerkers over partnerschap. En dat er mensen ook weer gaan vertrekken, dat is gewoon de realiteit binnen het bedrijfsleven. Met de campagne hopen wij dat de mensen blijven.”
Push en Pull
“Intern hebben we ook heel veel aandacht besteed aan de campagne en is het onder de aandacht gebracht bij de medewerkers. Elk jaar vindt er een Pulse Survey plaats dat vanuit ons kantoor in Londen wordt geleid. Vorig jaar is deze voor het eerst gehouden. De Pulse Survey wordt uitgevoerd door een extern bureau dat de tevredenheid en betrokkenheid onder de medewerkers onderzoekt. Daarnaast beginnen we binnenkort ook met een beloningssysteem. We werken al met recruiters en headhunters op allerlei niveaus. Maar als een medewerker bij Simmons & Simmons een nieuwe medewerker binnenhaalt, dan krijgt hij / zij een extra bonus. Dit heeft weer te maken met de genoemde ontwikkelingen op het gebied van recruitment. Intern is hierover al een besluit genomen, deze moeten wij alleen nog formaliseren”, aldus Steensma.
De campagne “Simmons & Simmons” is 19 november gestart. Er zijn verschillende advertenties geplaatst in kranten, radiospotjes uitgezonden en billboards geplaatst. Ook de website: www.simmonsensimmonsvraagtzichaf.nl is gelanceerd. Op de website is een unieke mogelijkheid voor studenten gecreëerd om hun foto’s te ‘cleanen’: De Dirty History Cleaner. De campagne is ontwikkeld door Being There.